The Coconut dan Kesihatan Anda

The Coconut dan Kesihatan Anda

Selama bertahun-tahun, minyak kelapa pernah dianggap memeningkan kepala arteri kami. Ia pernah dianggap mempunyai kesan buruk dalam meningkatkan tahap kolesterol, meningkatkan deposit lemak dan lebih teruk, arteri tersumbat, menjadikan badan mudah terdedah kepada penyakit kardiovaskular. Tetapi minat diperbaharui untuk manfaat kesihatan minyak kelapa, paling terutama pelbagai dara tambahan, telah mula berfikir semula dan menilai semula manfaat sebenar kilang sawit ini.

Untuk satu, kajian sebelum ini pada kelapa telah salah menganggap bahawa ia kaya dengan "buruk" lemak atau lemak politepu. Bagaimanapun, punca sebenar terletak pada proses penghidrogenan, yang meningkatkan tahap lemak trans, bukan sahaja dalam minyak kelapa, tetapi dalam canola dan minyak zaitun juga. Ini adalah apa yang pengeluar makanan lakukan untuk meningkatkan jangka hayat alkohol. Satu lagi andaian yang salah dalam kajian sebelum ini, mereka tidak menguji pelbagai dara tambahan minyak kelapa, yang kaya dengan kedua-dua asid laurik dan monolaurin - kedua-duanya yang mempunyai kesan-kesan anti-bakteria, anti-virus dan anti-kulat.

Dalam satu kajian baru-baru ini satu kejayaan yang dijalankan di China di Universiti Zhejiang, monolaurin didapati mempunyai sifat-sifat pertahanan yang kuat terhadap mikrob. Apabila dicampur dengan bahan kimia yang betul, monolaurin mempunyai keupayaan untuk menghalang bakteria terutamanya berjangkit seperti Esherichia coli, Bacillus subtilis dan juga Staphylococcus aureus. Para saintis di Universiti Zheijian menegaskan bahawa kepentingan monolaurin sebagai jenis yang berbeza daripada bahan pengawet makanan, dan lebih-lebih lagi dengan kapasiti untuk mempertahankan sistem badan terhadap kuman dan organisma mikrob yang lain.

Selain daripada sifat-sifat penyembuhan, minyak ini dari pokok kelapa juga mempunyai tujuan lain juga. Kerana ia adalah asid lemak rantai sederhana, ia boleh menguatkan tindak balas imun badan. Bertentangan dengan kepercayaan terlebih dahulu tentang ialah peningkatan tahap kolesterol, sebaliknya, minyak kelapa meningkatkan metabolisme dengan meningkatkan sifat-sifat termogenik badan, dan meningkatkan fungsi tiroid, yang merupakan kelenjar yang dikenali untuk terlibat dalam meningkatkan metabolisme badan. Oleh kerana itu, ia benar-benar boleh menjadi penurunan berat badan produk makanan yang hebat. Akhirnya, ia juga boleh digunakan untuk melembutkan kulit kering dan bersisik dan memperbaiki kulit seseorang.

Pada masa kini, kelapa digunakan oleh pengilang lilin untuk membuat lilin kelapa semula jadi. Lilin-lilin ini mengandungi aromaterapi minyak pati, yang bersurai seluruh bilik dengan cepat apabila lilin menyala Selain daripada meningkatkan Suasana di dalam bilik, ia juga menyumbang kepada mengurangkan tahap tekanan fizikal dan mental seseorang. Sekali lagi, kelapa telah terbukti menjadi yang paling serba boleh semua tumbuh-tumbuhan tropika di luar sana.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar